On the Inyan of Keifel,
paying double. The Gemara in Maseches Bava Kama 79b says (שאלו תלמידיו את רבן יוחנן בן זכאי מפני מה החמירה תורה בגנב יותר מגזלן
אמר להן זה השוה כבוד עבד לכבוד קונו וזה לא השוה כבוד עבד לכבוד קונו כביכול עשה
עין של מטה כאילו אינה רואה ואוזן של מטה כאילו אינה שומעת שנאמר (ישעיהו כט) הוי המעמיקים
מה' לסתיר עצה והיה במחשך מעשיהם וגו' וכתיב (תהילים צד) ויאמרו לא
יראה יה ולא יבין אלהי יעקב וכתיב (יחזקאל ט) כי [אמרו] עזב
ה' את הארץ ואין ה' רואה <תניא> אמר ר' מאיר משלו משל משום רבן גמליאל למה
הדבר דומה לשני בני אדם שהיו בעיר ועשו משתה אחד זימן את בני העיר ולא זימן את בני
המלך ואחד לא זימן את בני העיר ולא זימן את בני המלך איזה מהן עונשו מרובה הוי
אומר זה שזימן את בני העיר ולא זימן את בני המלך) the Ganaf is showing that he is scared of people, and is not
afraid of the Riboinoi Shel Oilam. For that, we give him an Oinesh of Keifel.
The velt asks a Kashya, when Rav Yoichanon Ben Zakai died in Maseches B’rachos
28b (19 lines from the bottom), (אמרו לו רבינו ברכנו
אמר להם יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם אמרו לו תלמידיו עד כאן אמר
להם ולואי תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם) he told his Talmidim, Halevai you should be as afraid of
Shamayim as of people. So the Talmidim asked, that is a B’rachah?
So he responded, people are
afraid of what other people see them do, however, they are not afraid of doing
Aveiros in front of Hashem. So this
seems to be the Teva of a person, since they don’t sense the presence of Hashem
they are not afraid. So if it is so normal not to be afraid of Hashem, how come
we punish the Ganaf?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה