יום חמישי, 12 בינואר 2012

J012 - 2-1 - Netzach - Permanent Change

התמיה על שילוח יהושע מרגלים. ולא למד ממשה.
הראשונים - שכוון לחזק העם.
לכאו' לא הצליחו שמיד נתגלו והוצרכו לנוס. ומ"מ מדבריהם בשובם משמע שכן הצליחו.
רמב"ם הל' תשובה איזהו תשובה שלמה הרי שבא לידו כו'
אבל לכאו יותר טוב שלא נבא לידי נסיון.
ר' צדוק בתקנת השבים מביא בשם הבעש"ט והכלי חמדה פרשת חקת שיש לבעל תשובה להביא עצמו לידי הנסיון כדי לקיים התשובה גמורה. ותמה עליהם.
ביאור מדת נצח. נצחון + צמיתות. ושייכותו למשה רבינו, שנשלל בחירה ממנו כיון שדבריו נעשו תורה.
(א"ה עי' הקדמת משך חכמה לספר שמות)
יש להבין ענין התשובה השלמה, שנצח על הנסיון עד שאי"ז נסיון אצלו.
ובזה ניישב הנהגת יהושע. בהגיעם לארץ היה הכרך שנסיון המרגלים יהיה מנוצח.
מ"מ ק' שאין להביא עצמו לידי נסיון? בצדקת הצדיק מפרש, שיש לנו להביא את עצמנו לכך, שנסיונותינו יהיו לגבי גדרים ודברי הרשות.
"כי תצא למלחמה" - במלחמת רשות הכתוב מדבר.
שכן עצם האיסור כבר מאחורינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה