יום חמישי, 5 בינואר 2012

J011 - 1-18 - The Sorites Paradox

הביטוי "חזק ואמץ" נאמר כמה פעמים בפרק וגם בתורה כמה פעמים (פרשת וילך - דברים לא ז, ע"ע פרשת דברים - דברים א לח, פרשת ואתחנן - דברים ג כח) ליהושע.
גמ' ברכות לב: ארבעה דברים צריכים חיזוק. כמעט הכל נכלל בזה.
The sorites paradox of incremental change.
גמ' שבת קה: כך אומנותו של יצה"ר היום הוא אומר לך עשה כך כו' - אומנותו! משמע שזה עיקר עבודתו.
(כנגד הincremental changes האלו - צריכים חיזוק תמיד)
תולדת תקנת עלינו לשבח שנכתב ע"י יהושע, וריב"ז התקינה בתוך התפלה - לחזק מושג "ונפלינו" שאיננו כהגוים

יום ראשון, 1 בינואר 2012

J010 - 1-17 - Hamelech Hamishpat

יהושע היה מלך - מקור דין מורד במלכות

המלכים היו שופטים והשופטים היו מלכים - התמיהות בזה

שני סוגי מלכות, שני סוגי משפט - דרשת הר"ן

ביאור בקשת ישראל למלך ולמה אמר הקב"ה "אותי מאסו" (שמואל א ח ז)

בקשתינו בימים נוראים למשפט - איזה סוג

J090 1-14 - Oh The Things People Say

בני גד ובני ראובן לא התחייבו לישאר אלא ז' של כיבוש ונשארו עד אחר ז' של חילוק כדי לקיים "והייתם נקיים" (פרשת מטות, במדבר לב כב)
 חת"ס שיותר ק' לצאת ידי אדם מלצאת ידי שמים.

מילי דאמרי אינשי בטעות.